Young Pilots - YP
Young Pilots - YP

Dag 2 på YP Fortsättningskurs v. 25

Klockorna ringer unisont strax innan 0800 och fåren på fältet utanför stugorna flyr för livet när 16 sömndruckna YP:are förvirrat klampar ut i morgondimman på Ålleberg. Gårdagens flygningar ligger bakom oss, i alla fall för de flesta. I drömmarnas land har en stackare under natten hemsökts av de klämtande klockorna från den kamouflerade kyrkan vid brytpunkten ovanför Ekedalen, ett av sökobjekten från gårdagens navigationsrunda. Enligt sägen söker han än idag…

Den täta dimman höjer orosmoln över flygmöjligheterna för dagen, men redan under väderbriefingen efter frukost började de första solstrålarna leta sig fram. Åtminstone enligt TAF (väderleksprognos), vilken inte var så tafflig, skulle det visa sig.

Eftersom att vi hann med att förbereda navigeringen redan igår, var alla startklara. Efter den korta väderbriefingen, och en snabbt avtagande dimma kunde flygningen börja vid tiotiden. Dagens första uppdrag inkluderade fyra fotoobjekt; Gudhems kyrka (den från Arn böckerna!), en korsning mellan väg 47 och en kraftledning utanför Gökhem, ventilationssystemet på fabriken i Kinnarp och till sist flyghangaren på Ålleberg. Den här gången hittade samtliga besättningsmedlemmar den eftersökta kyrkan, och alla andra sökobjekt också för den delen.

På grund av hot om regn och sämre flygväder på onsdagen fortsatte dagen med navigationsrunda tre för att dra nytta av det strålande vädret. I och med den låga kvällssolen uppkom oväntade svårigheter vid fotograferingen; motljus, skuggor och reflektioner i rutorna gjorde att det krävdes mer genomtänkt flygning över målen. Även navigationen blev svårare i det starka solskenet.

Runt 20.00 Z-tid, Falköpingstid klockan 22.00, var alla flygningar färdigflugna och solen sänkte sig sakta över västgötaslätten medan 16, något trötta men mycket nöjda, ungdomar vid gott mod och lynne tvättade rent de fyra flugindränkta flygmaskinerna.

Även om en proviantrunda redan gjorts under dagen, hävdade flygchefen understödd av samtliga piloter och ledare bestämt att ytterligare en krävdes för att säkerställa tillfredställande blodsockernivåer. Efter en snabbvisit på Coop var så lagren utan all rimlig tvivel återigen fyllda till bredden med snask. Kvällen rundades av på topp och vi åkte tillbaka till kurslokalen för att få lite information om morgondagens teorilektion. Nu stundar sängen, även för bloggförfattarna. Det gäller att vara vaken under morgondagens teorilektioner!

DSC01328

DSC01333

DSC01362

DSC_4155

_DSC5892

DSC04646

DSC04550

_DSC5885

DSC01543

Leave a Reply