Young Pilots - YP
Young Pilots - YP

Fråga flygskolan, del 2

Nu är det dags för del 2 av Young Pilots frågestund med flygskolor. Idag får vi veta mer om hur de olika skolorna ser på möjligheterna till jobb efter utbildningen!

Hur är möjligheterna till jobb efter utbildningen?

Keilir Aviation Academy

Denna fråga kan vara svår att svara på då svaret är mycket individuell och spelar till stor roll på hur flygeleven är som pilot och person. Är man ambitiös och motiverad så ser branschen väldigt ljus ut just nu och förutsättningarna för Keilirs elever är inget undantag. Vi förbereder våra elever så gott vi kan för marknaden och vi har elever som blivit anställda på bland annat DAT, Jet Time, Ryanair, Qatar, SAS, WOW air och Icelandiar. Den isländska marknaden blomstrar just nu och flygbolagen behöver många piloter, så vi hoppas på att vi kan tillföra bra piloter på den inhemska marknaden men också i övriga Europa. Väljer man att vidareutbilda sig till instruktör så är möjligheterna till jobb goda på skolan förutsatt att man presterar på topp och besitter en god och positiv personlighet.

Universitetet i Tromsø (UiT)

I dag er Jobbsjansene dine er store på lik linje med TFHS, men hva fremtiden vil være, kan jeg ikke svare på. Utdannelsen er obligatorisk 3 år. På TFHS er det en treningsperiode i et flyselskap. Det er det ikke hos oss, men våre studenter kommer inn på opptak ganske raskt i et av de største selskapene i Norden.

Scandinavian Aviation Academy (SAA)

Arbetsmarknaden ser väldigt lovande ut den nästa 15 åren. Boeing har gjort en marknadsanalys och uppskattar att det kommer behövas 104 000 nya piloter i Europa fram tills 2035. Den nyaste informationen som vi besitter kommer att publiceras inom kort i en e-bok med alla siffror kring arbetsmarknadens förväntade utveckling. Om det är av intresse kan jag skicka en länk till denna när den är klar (förmodligen nästa vecka). Det går att hitta länkar till marknadsanalyser på vår hemsida också: http://www.bfsaa.se/vanliga-fragor/flygmarknaden

Ryanair har precis meddelat att de kommer att anställa många piloter framöver: http://www.independent.ie/business/ryanair-to-create-3500-new-jobs-across-europe-next-year-35102373.html

CNN har skrivit om det kommande pilotbehovet också:
http://edition.cnn.com/2014/02/23/travel/asia-pilot-shortage/index.html

Trafikflyghögskolan (TFHS)

Möjligheterna till arbete som trafikflygare efter TFHS utbildning ”Trafikflygare i kommersiell luftfart med MPL-certifikat” är unika beroende på MPL-certifikatets struktur. Redan från första dagen av utbildningen är den studerande knuten till ett specifikt flygbolag, samma bolag som hen senare gör praktik som ”styrman under speciell övervakning” i. Praktiken är cirka 3 månader lång och ger 250 eller fler timmar i Boeing 737. För närvarande samarbetar TFHS med Norwegian, Primera Air och SAS där praktiken alltså genomförs.

Pilot Flight Academy 

Arbetsmarknaden för piloter ser extremt bra ut nu. Bara den senaste månaden har ca 8-10 av våra studenter varit på intervjuer hos större flygbolag. Det är ett ökande behov av piloter i hela världen och de kommer bli svårt för flygskolorna att mätta efterfrågan de närmaste åren. Jag tror att det här är en väldigt bra tidpunkt att utbilda sig till pilot.


Häng kvar, inom kort kommer den sista delen av vår frågestund!

Leave a Reply