Huvudmeny
TwitterFacebook
Län

Postad av den Aug 19, 2017 i Blogg, Eskilstuna, Stockholm, Uppsala | 0 kommentarer

Eskaderflygningen 2017, blogg

Eskaderflygningen 2017, blogg

Helgen den 11–13 augusti gav sig sex stycken flygplan av modell Cessna 172, Piper PA28 samt Mooney 201 iväg från Skå Edeby, Eskilstuna samt Västerås flygplats med destination Hedlanda flygplats strax väster om Vemdalen. Totalt deltog 9 st medlemmar från Young Pilots i Sörmland, Uppsala och Stockholm samt 8 piloter från FFK i Stockholm.

Redan dagarna före avresa planerades flygningen upp till Hedlanda i respektive besättning där vi från YP tillsammans med piloterna från FFK gick igenom vilken väg vi skulle ta upp till det vackra Hede samt övriga förutsättningar. Exakt vilken rutt som valdes varierade där vissa valde att flyga raka spåret till Hede medan andra valde att mellanlanda i till exempel Siljansnäs. När fredagen väl kom möttes vi ute på respektive flygfält för att förbereda flygplanen och oss själva för flygning. Dessvärre fick två stycken besättningar erfara en del tekniska problem innan avresa vilket ledde till förseningar. Självklart var detta inte detta någon särskilt roligt men detta hindrade oss ändå inte från att hålla humöret uppe och tiden fördrevs istället genom att umgås med varandra, äta lite matsäck och givetvis kolla på andra flygplan. Till slut kunde dock även de sista två flygplanen lätta och strax efter 20-snåret var samtliga flygplan säkert på marken uppe i Hede. När alla flygplan parkerats, packats ur och klargjorts för natten kunde vi bege oss bort till Vemdalen för att checka in på Gästis, vandrarhemmet som skulle bli vårt hem under vistelsen här uppe. Väl framme gavs tillfälle att pusta ut en stund samt även lära känna de andra besättningarna lite närmare men det dröjde inte länge förens flygkartorna åter rullades ut och pennorna plockades fram för att planera morgondagens flygning, en slinga uppe i de fantastiskt vackra fjällen med landning på Optands flygplats i Östersund. Respektive besättning planerade i detalj hur rutten skulle flygas genom att ta ut kompasskurser, rita in minutsträck samt räkna ut hur mycket bränsle som skulle behövas. När allt beräknats, kontrollerats och studerats gjorde sig sömnbehovet påmint hos många av oss och inte långt efter 23 sov vi alla gott.

Dag 2, lördag

Redan vid 06.30 ljöd ljudet av en vacker trumpet i vandrarhemmets korridorer vilket utan problem väckte samtliga av oss. Strax därefter gjorde 2 av oss YP:are i ordning en inför dagen välbehövlig frukost. Efter att alla fått något i magen och vår ledare Kalle gått igenom väderförutsättningarna för dagen gav vi oss iväg mot Hedlanda igen för att förbereda flygplanen för avfärd. Strax efter klockan 09 lyfte första planet från bana 24 på Hedlanda med riktning mot fjällen.

Den planerade rutten tog oss först mot Hede och därefter med riktning mot Funäsdalen och Ramundberget, därefter upp mot Sylarna och Norska gränsen. Utsikten vid det här laget var näst intill obeskrivligt vacker med snö på bergstopparna, blå himmel och spektakulära bergsformationer. Detta ledde såklart också till att man i varje flygplan inte bara kunde ana ljudet av motorn utan även av konstanta klick från mobiler och kameror. Slutligen svängde vi österut igen efter att ha passerat Tännforsen och Åreskutan för att nu styra mot Östersund.  Efter ca 2 timmar i luften var vi åter på marken på Optand Flygplats där vi intog en välförtjänt lunch. Vid det här laget togs också beslutet att inför eftermiddagens flygning undvika fjällen på grund av något sämre väder och istället planera för flygning ner mot Vemdalen och Storsjön. Det här öppnade också upp för varje besättning att göra en lite mer valfri ruttplanering. De flesta av oss valde dock att först ta riktning mot Ovikens flygplats sydväst om Östersund och därefter ta sikte söderut tillbaka mot Hede. Efter att ha ritat och planerat in rutten samt kontrollerat att flygplanen var i samma fantastiska skick som på förmiddagen var det åter dags att starta upp motorerna och lätta från Optands landningsbana.

Även eftermiddagens flygning bjöd på spektakulär flygning med vacker natur och väldigt bra utsikt trots avsaknaden av fjäll. Navigeringen gick även alldeles lysande för samtliga besättningar och efter en stund var alla på marken igen, nöjda och lyckliga efter dagens flygning. I sedvanlig ordning väntade självklart också den obligatoriska skurningen av flygplanen efter landning för att få de rena från mygg och andra insekter som under dagen kläggat fast på vingarna. Vår underbare ledare och tillika länsflygchef Christer såg också till att vi på kvällen serverades en mycket god och hemlagad wok som vi tillsammans avnjöt på Hedlandas uteterrass. Till slut lastade vi åter in oss i bussen för färd tillbaka mot Vemdalen, trodde vi… Dessvärre bestämde sig bussens motor för att strejka och vi vart stående en bra stund utan att röra oss. Återigen visade dock FFK att vi inte ger oss i första taget och efter en stunds problemlösning fick vi åter igång bussen och kunde nu åka iväg. Lite senare på kvällen begav vi oss sedan iväg för att spela bowling där det kunde konstateras att vi även har många i YP respektive FFK som är riktigt duktiga på bowling. Efter många skratt och en fantastisk dag somnade vi till slut återigen, grymt taggade på morgondagens flygning!

Dag 3, söndag

Efter en god natts sömn vaknade vi åter upp, dessvärre inte till toner från någon trumpet. I vilket fall som helst intogs frukost och packning inför hemresan inleddes, så även städning. Vi samlades därefter för en gemensam genomgång inför resan hem men också för lite avskedsceremoni. Kort därefter lämnade vi Gästis bakom oss för Hedlanda där våra kära flygplan väntade. På snabbt och smidigt vis packade vi in oss i planen samt förberedde de kartor som behövdes. De flesta av oss valde Dala-Järna som flygplats att mellanlanda på, dock var vi tvungna att vänta med att starta en stund för att vänta ut det regn som under morgonen drog över Dalarna. Till slut var vädret dock bra nog för att kunna starta och en stund senare var åter sex stycken flygplan i luften på väg söderut. Även denna runda gav oss vacker utsikt över berg och natur. Efter ca 1 timme och 20 minuter satte vi till slut ner hjulen på Dala-Järna där solen hunnit fram lagom till vår ankomst. 

På fältet möttes vi kort efter landning av en för många av oss idol, nämligen Dusty Spridenfält, huvudkaraktären från Disneys film, Flygplan. Denna Piper Pawnee var elegant målad i Dustys vackra orangea färg och fann snabbt en plats i hjärtat hos många av oss. Efter att beundrat Dusty gav sig vissa av oss iväg till en pizzeria i närheten för att äta lite lunch medan resten av oss stannade kvar och åt vår medhavda lunch. Vi fick för övrigt ett otroligt varmt bemötande på flygfältet av medlemmarna i Västerdalarnas flygklubb, ett stort tack till er! Vi tog oss också tiden att utforska en av klubbens hangarer där vi fann ytterligare ett flygplan i Dusty-målning, visserligen av modell anpassad för småbarn och för enbart markgång men fortfarande, coolt! Slutligen vart det dags för den sista etappen av vår hemresa och en efter en lyfte vi hem mot våra respektive flygfält. Väl framme återstod endast att packa och städa ur flygplanen och därefter bege oss hemåt, vemodigt men ändå härligt efter en fantastisk helg i härligt sällskap!

Young Pilots Stockholm vill tillsammans med FFK AB-län rikta ett mycket stort tack till Ragge och company uppe på Hedlanda flygplats samt till Västerdalarnas flygklubb för det varma bemötandet. Ett stort tack vill vi också rikta till Kalle Bäckvall och Christer Dahlgren för ett utmärkt arrangemang!

Hampus Norrby

Vice ordförande, Young Pilots Stockholm